jueves, 23 de febrero de 2017

ADOLESCENTS


Als adolescents se’ls ha de posar horaris, i fer assumir responsabilitats pròpies de l’edat. Si no es compleixen les normes, s’ha de canviar les normes o les conseqüències del seu incompliment.

Quan els hi justifiquem les feines que comencem a delegar en un adolescent, li hem d’explicar que a mesura que assoleixen més llibertats, van escollint com volen viure i van configurant com volen ser.  Es van fent dia a dia.

Bons hàbits, conformen bones persones, les bones persones fan més feliç a més persones. Com més estimi un adolescent, més felicitat reparteix i també més n’hi retorna. De manera que fer les coses que els adults recomanen, els aportarà major felicitat a la llarga.

L’adolescent que viu enmig de crítiques, criticarà. Si se’l ridiculitza, es tancarà en si mateix. Si se li ensenya a ser tolerant, aprendrà a tenir paciència. Si l’elogiem, també sabrà apreciar als altres. Si li transmetem imparcialitat aprendrà el valor de la justícia. L’exemple és clau.

Convencer un adolescent no és senzill, cal arribar-li al cor, si li diem que fent una cosa em fa feliç, potser ho faci més que no pas si li repetim deu vegades sense dir-li perquè li demanem.

Amb els adolescents hem de practicar el consens, el compromís, l’optimisme, la serenitat. La veritat sinó és amable (és menys o) no és veritat. Els adolescents son plens d’energia i necessiten amor i abraçades sempre que sigui possible.